Thursday, April 9, 2009

Ciri-ciri Pre-requisite Seorang ID

Salam.

Many times aku sering ditugaskan untuk menginterview candidate utk post ID. Each time aku jugak aku rasa dispirited sebab kebanyakkan candidate yg HR panggil tidak prepare langsung utk jawatan ini. Many of them do not take the initiative to at least briefly get to know the job sebelum dtg for interview. Kalau yg dtg ialah fresh grads, then it is still OK. But, ramai jugak candidates yang already an ID for several years, yet still could not express themselves well when asked during the interview sessions.

So, now aku nak jelaskan ciri-ciri pre-requisite seorang ID. Maksud aku, sebelum menjadi seorang ID atau sesudah menjadi ID, seseorang perlu ada ciri-ciri ini:
  1. Ability untuk menulis
    Seorang ID perlu ada kemahiran menulis (tak kiralah in BM, BI or any other languages). Penulisan juga haruslah dalam pelbagai bentuk seperti email dan blog. Seorang ID perlu juga tahu menulis pelbagai bentuk dokumen formal seperti status report, silibus kursus, proposals, research findings, case studies, penulisan concept dan kalau boleh penulisan informal seperti review tentang sesuatu artikel, novel malah skrip. If only I'd known (emmpph).
  2. Ability untuk present idea verbally (bercakap la tu)
    Seorang ID perlu ada ability untuk luahkan idea secara verbal yang mampu inform, engage, persuade dan membolehkan oleh lain respond atau bertindak. Dengan kata lain, ID perlu ada kemahiran berkomukasi dengan baik. Kenapa perlu? Kerana ID perlu interact dengan pelbagai pihak (SME, team member, client, etc). Semua phak ini dtg dari pelbagai level dan latar belakang. Komunikasi boleh dilakukan dengan bersahaja (tanpa bahan bantuan) atau dengan menggunakan pelbagai bentuk media bantuan (powerpoint slides, etc). Ini termasuklah keupayaan untuk meluahkan idea melalui medium public speaking, presentations, training, etc.
  3. Mempunyai sedikit pengetahuan tentang teknologi
    ID perlu ada sedikit pengetahuna tentang teknololgi terkini dalam pembangunan bahan pendidikan dan lebih baik jika ID sendiri ada keupayaan untuk menggunakan teknologi tersebut (cthnya, boleh menggunakan software Flash). ID juga perlu tahu pelbagai teknologi yang menjadi trend kegunaan pengguna untuk berkomunikasi dan belajar. Cthnya web conferencing, media-media social (facebook, blog, portal2 pembelajaran ,etc). Lebih byk pengetahun tentang emerging technologies, lebih byk ID dapat benefit dan incorporatekan dlm development.
  4. Mempunyai keupayaan untuk view sesuatu projek secara keseluruhan
    Seseorang ID perlu mempunyai keupayaan untuk melihat sesuatu perkara in a broader prespektif. Tak kisahlah perkara apa, jangan terlalu rigid kan diri hanya pada tugas yang dilakukan sahaja. Selalunya ID merasakan tugas mereka hanya diskopkan pada storyboard writing. Aku pun tak faham macam ID boleh rasa kerja mereka hanya buat storyboard (dush!). Sedangkan skop tugas ID adalah lebih besar dan bersifat total dan menyeluruh. Jika anda lihat model ADDIE, tugas ID wujud di setiap phase (later aku akan berckp tentang ADDIE dan kenapa walapun selepas 20 tahun lebih ia masih relevant). ID perlu tahu setiap fasa ADDIE (know by heart ye) dan tahu fungsi setiap fasa yang dilalui dengan jelas untuk appreciate the whole projek. And yes, ID juga perlu tahu skop tugas dan capability team members yang lain (supaya tak kena kencing dengan GD atau MMP! Opss!!! Jgn mareee….hahahaha)

OKlah, tu jer kot yang aku dapat listkan buat masa sekarg. Nanti kalau teringat lagi, aku akan addkan.

Salam.
JAJAD

5 comments:

  1. jajad,

    aku tambah point aje... nnt ko elabaorate la..ehehhehe...

    1. ability as a detail person
    2. ability as a solution person - nie selalu berlaku... bila MD/MMP dtg dgn muka kate tak leh nak buat...tak cukup masa... ada error cam nie... cam tu...

    takat tu aje yg aku igt...ehehhe

    ReplyDelete
  2. Tepat sekali wahai Puan Zai.

    ID perlu jadi detail dan meticulous dan kalau boleh, seorang perfectionist untuk dapatkan hasil kerja yang bermutu.

    Pasal menjadi seseorang yang sentiasa ada solution dan menjadi rujukan, aku setuju sgt sebab ID lah orang yang merangka framework sesuatu projek dan sepatutnya faham proses dari A-Z.

    bravo!

    ReplyDelete
  3. Klau mcm tu bleh la siapa2 yg dah menjadi ID tapi still takde Pre-requisite itu diberi training (especially Flash or at least basic programming) Ish tak sabar nyer mmmm bleh boss?

    ReplyDelete
  4. good post. semua yg disenaraikan mmg betul.. tapi ada satu lagi yg mesti kena ada.. iaitu resourceful, tau mcmmana nk generate idea dan manipulate idea2 tu dlm pelbagai penyampaian...

    cheers

    ReplyDelete
  5. satu lagi,telinga kena tebal kalis perluru gelombang bunyi yang datang bertalu-talu.

    ReplyDelete